In de filmscene gebeurt het wel vaker dat een acteur gaat regisseren. Een enkele toneelspeler maakt ook wel eens die overstap. Maar veel vaker proberen in het maatschappelijk schouwtoneel acteurs de regisseurstoel te bezetten.
Nu dus bijvoorbeeld meneer Wientjes, voorzitter van de gezamenlijke werkgevers. Meneer is niet zo tevreden over de regie-prestaties van het kabinet en wil in 2008 met een eigen film over het ontslagrecht komen. Als co-regisseur nodigt hij de vakbonden uit.
Ik weet niet of het u ook is opgevallen, maar de laatste jaren is het regisseursvak erg in trek. Pubers voeren thuis de regie over de afstandsbediening van de tv. De SP ziet een glanzende carriere weg gelegd voor de gemeente als regisseur van de remake van de film 'Taxi'. Het kabinet denkt dat de provincies erg goed bedrijven kunnen regisseren en het wachten is nu op de kaskraker 'Fijn terrein'.
Datzelfde kabinet gaat aan een mega-film over maakbaarheid beginnen en regisseert 'Hoe JP de Randtsad uit de bouwput haalde' en het kabinet zelf wordt dan geregisseerd door Wouter Bos. Een rol die een minsister van Financiën nu eenmaal traditioneel lijkt te hebben. Zijn direkte voorganger was daar ijzersterk in.
Geen gezeur dus over Balkenende's vermeende slechte prestaties als regisseur. Tradities moet je niet zomaar onderuithalen.
Het gaat dus al jaren over wie de regie heeft, wie de regie zou moeten hebben of wie de regie naar zich toe wil trekken. Het wordt toch wel als een erg belangrijk baantje gezien.
Maar zo langzamerhand wordt er meer over de regie gediscussieerd, dan dat er geweldige films de studio's uitkomen. Dat krijg je als acteurs de regie willen overnemen of als regisseurs te weinig ruimte bieden aan de creatieve talenten van hun acteurs. Niemand vindt het prettig de film van je eigen leven in de bioscoop terug te zien met voorgekauwde dialogen en close-ups waarin je jezelf helemaal niet meer in herkend. We hebben dan al lang breedbeeld, maar er zijn nog teveel regisseurs met tunnelvisie. Dat matcht niet.
Regisseren is een ambacht. De juiste acteurs op de juiste locaties krijgen, goed gevoel voor licht, timing en de kwaliteiten van je acteurs. Wie zou in staat zijn om 'Nederland' zo te regisseren, dat het een epos wordt dat tot in lengte van jaren geroemd en geprezen zal worden?
Stuur je scenario hier maar in en doe een gooi naar de Gouden Kalf….