Klusjes voor lagelonenlanden

Klusjes voor lagelonenlanden

Even een postje over post van eind vorig jaar. Uw handgeschreven kerst- en nieuwjaarskaarten, worden voortaan eerst naar lagelonenlanden gevlogen. Het Nederlands Dagblad meldde dat TNT Post een klusje gaat uitbesteden.

Enveloppen die onleesbaar zijn voor de sorteermachines, worden handmatig voorzien van een barcode, zodat ze alsnog door de sorteerautomaat kunnen.
Dat werk mag nu in India, Mexico en op de Filippijnen worden gedaan. Dat scheelt echt een stuk, zegt een TNT-woordvoerder in het ND: “TNT hanteert in Nederland een uurloon van 23 euro. In India en op de Filippijnen doen ze het voor een fractie van die prijs”.
In het ND stelt de woordvoerder dat 94% van de post automatisch wordt verwerkt. Zou dan 6% tot de onleesbare post horen?

Op de wist-je-dat-pagina van TNT lezen we dat er jaarlijks ruim 5 miljard poststukken worden bezorgd. Dan zouden we het dus over 300 miljoen onleesbare stukken per jaar hebben?
We lezen daar ook dat TNT over computers beschikt die handschriften kunnen lezen en sommige computers wel 250 adressen per seconde aankunnen. Dat zijn er 900 duizend in een uur. Maakt één computer een 8-urige werkdag, dan zijn er 7,2 miljoen stukken verwerkt.
Stel de computer heeft een 32-urige werkweek, 5 weken op vakantie gaat en 4 weken ziek is, dan zijn er op jaarbasis ruim 9.9 miljard van die stukken verwerkt. Geen 300 miljoen. Dus welk werk wil TNT nu naar de lagelonenlanden exporteren?

Goed, laten we ervan uitgaan dat er toch een fractie werk overblijft dat echt helemaal met de hand gedaan moet worden. Kleine beetjes. Maar die kunnen wel uitmaken in de concurrentieslag die TNT, dankzij de privatisering van de postmarkt, nu moet leveren. “Het is een kwestie van: alle kleine beetjes helpen”, verzucht de TNT woordvoerder in het ND, “het gaat niet om grote aantallen banen”.

Je zou denken: de arme man moet wel. Zijn concurrenten, Sandd en Selekt Mail, hebben net
een kort geding tegen de Staat gewonnen. Geschrokken van de gevolgen van de privatisering, wil de overheid de post weer een beetje reguleren, door de bedrijven te dwingen op korte termijn medewerkers in vaste dienst te nemen. De rechter had echter begrip voor de moordende veldslag en verbood de overheid zulke dwingende maatregelen op te leggen.
Tja, dan zit je als TNT nog steeds in het nauw, op een moment dat zo’n 42% van de werknemers hun baan dreigen te verliezen.

Dus begint TNT eerst wat handwerk af te stoten. Een fractie werk, dat nu voor een fractie loon op exotische locaties in de wereld gedaan mag worden.
Ik zou als TNT-baas meteen staatssteun aanvragen voor het lumineuze idee. Het ministerie van economische zaken heeft namelijk 10 miljoen euro per jaar beschikbaar voor Nederlandse bedrijven die willen exporteren naar of investeren in India. Nu geldt dat vooral voor ICT, biotechnologie, design, vliegtuigonderhoud en de maritieme logistiek. Maar wellicht valt het ministerie over te halen ook de postale handenarbeid en logistiek erbij te betrekken.
Meteen een aanvraag insturen en wie weet heb je zelfs de fractie loonkosten daarmee gehalveerd.

Maar is het nou wel sociaal om hier een paar werknemers de uitkering in te sturen en het werk over te laten aan mensen die niet eens een kerstgratificatie in hun cao gegarandeerd hebben? Laat staan dat met sociale premies allerlei ongemak verzekerd is? Gaat TNT de gebruikelijke werkgeverspremies betalen?
Helaas. Al zou TNT Post dat willen, ze vallen niet onder het sociaal zekerheidsverdrag, dat sociale zakenminister Donner, vorig jaar met India ondertekende. Dat verdrag is alleen bedoel om de uitwisseling van hoogopgeleide experts makkelijker te maken. Zulke mensen worden maximaal 5 jaar vrijgesteld van de sociale premies in het gastland. Een regeling waar de postsorteerder uit Zwolle dus niks aan heeft, als hij vervangend werk zoekt in India.

Kortom, er wordt flink gewerkt aan een gezonde handelsrelatie met lagelonenlanden, zoals India. Maar postsorteerders in Nederland en in India worden er niet wijzer van. Misschien iets om te onthouden als uw volgende nieuwjaarswens weer in een handgeschreven enevelop de bus ingaat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *