Missie 1: Tsaar Peter de Grote reist door Europa en doet in 1696 ook Nederland aan. Volgens de website van de Nederlandse ambassade in Rusland wordt die missie “veelal als het werkelijke startpunt gezien in de betrekkingen tussen Nederland en Rusland”.
De tsaar wilde het oude Rusland moderniseren. Nou, dat is aardig gelukt.
Missie 2: Peter de Grote moet in 2000 naar de werf om opgeknapt te worden. De Russische nucleaire kruiser staat op ontploffen door achterstallig onderhoud.
Missie 3: In 2004 functioneert Peter de Grote weer fantastisch. De kruiser wordt er zelfs van verdacht de onderzeeër Koersk met een raket tot zinken te hebben gebracht. Russische militairen ontkennen dat natuurlijk ten stelligste.
Missie 4: Het is 2008. Peter de Grote mag weer op reis. Nu naar het Caribische gebied om samen met de marine van Venezuela te oefenen. Zo'n 70 km van de kust van onze Nederlandse Antillen, waarmee Peter's reis door de wereld weer iets te maken krijgt met de Nederland.
Missie 5, 6 en verder: Op de website van de NAG lezen we: “Van 8 t/m 12 september organiseert de Netherlands Aerospace Group (NAG) in opdracht van de EVD, agentschap van het ministerie van Economische Zaken, een handelsmissie naar Rusland voor de Nederlandse luchtvaartindustrie”.
Nou had de oude Peter de Grote niet alleen wat met het moderniseren van Rusland, maar ook wat met schepen. Die combinatie leidde dus tot bijvoorbeeld atoomkruisers.
Met vliegtuigen had-ie wat minder, maar die inhaalslag gaat de Nederlandse luchtvaartindustrie dus verzorgen.
De Russen willen hun vliegtuigindustrie moderniseren en heeft daarbij westerse know-how nodig. De NAG-missie gaat de Russen uitleggen dat ze die vooral in Nederland moeten halen.
De luchtvaart is een groot bedrijf en levert zo een bijdrage aan de florerende export naar Rusland. Maar in het kielzog van de grote jongens, doen de kleinere ook aardig mee. Het MKB (midden- en kleinbedrijf) liet vandaag op een symposium in Amsterdam deelnemers van vorige missies aan het woord, die konden vertellen hoe succesvol de Nederlandse kleine ondernemer in Rusland is.
Rusland hoort tot de top vijf van belangrijkste handelspartners die zaken doen met Nederland. Totale export in 2006: 5,4 miljard euro. Vooral machines, vervoersmiddelen, kantoorbenodigdheden en itc-producten.
De Russen voeren hier vooral gas, olie en steenkool in. Totale Russische import in 2006: 10,9 miljard euro.
Dat zijn geen misselijke bedragen en de oude tsaar zal zich tevreden in zijn graf omdraaien.
Het mag een wonder heten dat de Russen op deze zelfde dag nog enige aandacht hadden voor de EU-missie onder leiding van de Franse president Sarkozy. Die moest de EU-standpunten (dus ook de Nederlandse) ten aanzien van het Russische wapengekletter in Georgië duidelijk maken.
En ook deze missie lijkt succesvol. De Russen, overigens nooit in hun eerste leugentje gestikt, beloofden hun troepen weg te halen en zelfs Europese waarnemers toe te laten. Da's dan missie nummer zoveel.
Nou moet Balkenende er natuurlijk achter aan om Peter de Grote uit de buurt van de Nederlandse Antillen te houden. Of op hoge poten eisen dat ze echt geen vliegtuig of kruidenierswinkel meer van ons krijgen, als ze niet ophouden met al dat militaire vlagvertoon. Of zou hij de handelsmissies niet de wind uit de zeilen willen nemen, uit angst dat wij anders geen gas krijgen om onze economie op te warmen?
Ach, handel heeft natuurlijk niets met politiek te maken, toch?
En Balkenende moet vooral voorkomen dat we weer in schermutselingen terecht komen, waarvan sommigen later weer willen onderzoeken hoe hij daar is ingeluisd. Dus ferme taal hoeft geen consequenties te hebben. Tenslotte is JP niet de eerste de beste Amsterdamse dienstmeid die, volgens de overlevering, tsaar Peter de Grote rustig de toegang tot een huis weigerde, omdat ze de stoep nog even moest schrobben.
JP: “Ho, ho, je komt Zuid-Ossetië niet zomaar in!”
Poetin: “Maar ik ben tsaar Poetin de Grote!”
JP: “Al was je god op aarde!”